AUTO NOMA - Jekabpils autocentrs
 
Ziņas Video Forums Kontakti Reklāma RSS Twitter
 Lietotājs Parole Laipni lūdzam Viesis! Reģistrēties »  
+ Ziņas
          Svētki
          Sadzīve
          Izglītība, Kultūra
          Ekonomika
          Pašvaldības ziņas
          Policijas ziņas
          Sports
          Visi
+ Ziņu arhīvs
+ Video
+ Foto galerija
+ Forums
+ Iepazīšanās

Ģąėīīįėą÷ķī 17.09 Nakts
8°C...10°C
DR 4-6 m/s

Ļąńģóšķī 17.09 Rits
8°C...10°C
R 5-7 m/s

Šodien 17.septembrī
vārda dienas svin:

Vera, Vaira, Vairis

Rītdien:
Liesma, Elita, Alita

Apsveicam!
Saraksts »

Cik izmaksāja viena bērna sagatavošana jaunajam mācību gadam (mugursoma, burtnīcas, pildspalvas, zīmuļi un citas kancelejas preces)?
mani šis jautājums neskar.
33.9%
vairāk nekā 150 eiro;
23.2%
no 50 līdz 100 eiro;
19.6%
no 100 līdz 150 eiro;
16.1%
mazāk nekā 50 eiro;
7.1%

Nobalsojuši: 56
Saraksts »

Ziņas: 26233
Komentāri: 508541
Ziņas forumā: 966
Statistika atjaunota
20.09.2017 08:39
 
Šobrīd portālā: 51 lietotājs

http://www.jekabpils.lv
Mājas lapu izstrāde
Jaunākās ziņas
 
Jēkabpils Galvenajā bibliotēkā atklāj izstādi par Ķeguma HES celtniecību
Pievienots: 22.10.2018 15:28

» Versija izdrukai

rsz_kegumahes.jpg
Jēkabpils Galvenajā bibliotēkā viesojās “Latvenergo” koncerna Enerģētikas muzeja speciāliste Helēna Blumberga, lai atklātu ceļojošo izstādi ar nosaukumu “Ķeguma HES – Latvijas enerģētikas lepnums”. Izstādē var aplūkot fotogrāfa Eduarda Krauca fotogrāfijas, kas tapušas laikā no 1936.līdz 1940.gadam un kurās iemūžināta Ķeguma hidroelektrostacijas celtniecības gaita.
    
    “Izstāde ir mazs ieskats stāstā par Ķeguma HES būvniecību, un šī izstāde unikāla ar to, ka fotogrāfijas, kas šeit izstādītas, ir no pirmā latviešu skaņu kino operatora un ievērojama fotogrāfa Eduarda Krauca foto negatīvu uz stikla platēm kolekcijas. Tā ataino tieši būvniecības gaitu,” skaidro Helēna Blumberga.
    
    Kolekcija ir ievērojama gan tādēļ, ka tā ataino Ziemeļeiropā un Baltijas reģionā unikālas inženiertehniskās būves tapšanu, kas iezīmē Latvijas ceļa sākumu uz vienotas energosistēmas attīstību, gan tādēļ, ka fotogrāfs Eduards Kraucs izmantojis samērā sarežģītu foto tehniku – stikla plates. Šāda kolekcija ir līdz šim vienīgā Eiropā zināmā kāda būvobjekta celtniecības tik vērienīga foto dokumentācija. Fotogrāfijas sniedz iespēju ieraudzīt arī atsevišķas nozīmīgas inženiertehniskas nianses būves konstrukcijās, izceļot būtiskus tehnoloģiskus elementus, ko inženiertehniskie speciālisti vērtē kā unikālus. Šo iemeslu dēļ 2009.gadā kolekcija tika iekļauta UNESCO programmas “Pasaules atmiņa” Latvijas nacionālajā reģistrā. Izstādē iekļautie materiāli ir tikai maza daļiņa no vairāk nekā 7000 fotogrāfiju, kas ir Enerģētikas muzeja krājumā un kas vēsta par Ķeguma spēkstacijas celtniecības vēsturi.
    
    Ķeguma HES vēsturē spilgtiem burtiem ierakstīts arī Kārļa Dumbrāja vārds. Viņš ir viens no vairāk nekā pieciem tūkstošiem Latvijas strādnieku, kurš piedalījās Ķeguma spēkstacijas būvniecībā. Sīkāk par viņa devumu izstādes atklāšanas pasākuma dalībnieki varēja uzzināt, noskatoties dokumentālo filmu “Kā tapa Ķeguma spēkstacija: Kārļa Dumbrāja atmiņas”. Dumbrājs ir Latvijas vienaudzis – šā gada 10.decembrī viņš svinēs savu 100 gadu jubileju. Atskatoties uz savu bagāto mūžu, Kārlis Dumbrājs teic, ka viņš vēl šodien ir lepns par to, ka ir būvējis Ķegumu.
    
    Helēna Blumberga stāsta, ka ceļojošā izstāde tapusi pirms vairākiem gadiem: “Mēs ar šo izstādi jau vairākus gadus braucam pa Latviju, tāpat izstāde bijusi arī Lietuvā. Atsaucas muzeji un bibliotēkas, mēs esam ļoti pateicīgi, ka šīs iestādes dod iespēju cilvēkiem iepazīties ar šo izstādi. Esam bijuši vairāk nekā 30 vietās, un šo izstādi apskatījuši vairāk nekā 90 tūkstoši cilvēku.”
    
    Jēkabpils Galvenajā bibliotēkā izstāde būs aplūkojama līdz 26.novembrim.
    
    Sandra Paegļkalne
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
 


Komentāru skaits: 12
Apspriežam tēmu:
*Vēsturnieks
 Prezidenta Kārļa Ulmaņa laikā 1939.gadā uzbūvētā Ķeguma HES (sākotnēji Ķeguma Valsts elektrostacija) ir Daugavas hidroelektrostacija, kas šodien ir trešā lielākā hidroelektrostacija Latvijā un Baltijas valstīs.
Ķeguma HES ir hidroelektrostaciju komplekss, kas sastāv no 2 dažādos laika posmos būvētām hidroelektrostacijām Daugavas labajā un kreisajā krastā.
Ķeguma HES kompleksa vecākā daļa - Ķeguma HES-1 tika būvēta Ulmaņlaiko no 1936. -1939.gadam un ir aprīkota ar 4 hidroagregātiem ar vertikālām "Kaplan" tipa turbīnām, kuru uzstādītā jauda šobrīd ir 72 MW...70 gaduis kalpoja pie visām varām līdz 2000.- 2001.gadā tika veikta senā Ķeguma HES-1 rekonstrukcija.
Bet Ķeguma HES-2 tika būvēta padomju laikā - no 1976.-1979.gadam, un ir aprīkota ar 3 hidroagregātiem, kuru kopējā jauda ir 192 MW.

22.10.2018 15:58
*Papildinu
 Ja pirmskara Latvijā nebūtu valsts vadītājs ar saimniecisko(!!!) domāšanu, ko apstiprināja ar reāliem darbiem ar Ķeguma HES uzcelšanu, tad bibliotēkā minētajam fotogrāfam E. Kraucam nebūtu ko bildēt. Ložņājis pa jaunbūvi ne pa jokam visus entos gadus līdz uzcelšanai ... Tas bābiešiem (skat foto un video!) tā palēnāk pielec!
22.10.2018 16:11
*Neķītrais masāžists -> Papildinu
 Dievs bābiešus radījis ir tikai vīriešu izpriecām nevis hesu būvēšanai. :D
22.10.2018 16:53
*Jefiņš
 Padomju laikā pārbūvējot 1986.gada 20.septembrī sagāzās jaunuzbūvētais Ķeguma hidroelektrostacijas tilts, gāja bojā 11.
22.10.2018 17:21
*Ja kas -> *Neķītrais masāžists
 pie celšanas kādi pāris brunči gan bijuši. Stāstot šodien vēsture ar′ jāzina. Kas nu ir, tas ir.
22.10.2018 17:24
*Atceros vēl -> *Jefiņš
 Ķeguma spēkstacijas tilta pār Daugavu sabrukšana 1986.g. 20. septembrī notika, veicot tilta pārbaudi. Gāja bojā 11 un 13 guva ievainojumus. Bojā gāja arī RTU zinātnieks, kurš pārbaudi vadīja un bija atbildīgs(!) par tilta noslogošanu. Viņš lika uz tilta uzbraukt smagām mašīnām. Dažs šofers jūtot zem riteņiem draudīgu šūpošanos, atstāja auto uz tilta un pats devās malā. Zinātnieks atradās zem tilta ar kaut kādiem mērinstrumentiem. Vai tie greizi rādīja vai kā, bet kad viņš lika uz jau pārpildītā tilta vēl vienai uzbraukt, tad arī tilts uz pusēm un auto sabira ūdenī ... Kopš šī traģiskā notikuma autosatiksme pa Ķeguma tiltu notiek vienā joslā...
22.10.2018 18:23
*ĶĒMS
 Pirmskara Latvijā bija paredzēts uzbūvēt vēl četras spēkstacijas; pie Doles, Sēlpilī, tad atjaunotos pilsētiņa un saglabātos senleja Staburagu ieskaitot, virs Jēkabpils un pie Daugavpils - visas tādas pašas jaudas kā Ķegums, lai nebūtu neapplūdinātu lielas platības. Nāca citi laiki un citi projekti.
22.10.2018 18:59
*ĶĒMS
 Izstādi aiziešu un apskatīšu.
22.10.2018 19:05
īpaši stulbs -> Jefiņš
 Ķegums, jā, kopš padomju laikiem atstāj nopietnu iespaidu. Runāju ar tā laika Ogres autokolonnas direktoru Miķēnu(cēlies no Aknīstes), kura šoferi toreiz aizgāja bojā. Tad esot sadzīti uz aizsprosta 70 MAZ pašizkrāvēji ar smiltīm, lai empīriskā ceļā pārbaudītu pārvada izturību. Tilts neizturēja, jo inženieri neesot aprēķinājuši n-tās asfalta kārtas, ko ceļu remontējot, ceļa meistari tur bija salipinājuši, un tilts iebruka. Miķēns domājis, ka viņu aizsūtīs uz Sibiriju. Tomēr atrada citus grēciniekus. Pats Miķēns vēl arvien dzīvo Ogrē vai Salaspilī, vai Ikšķilē, īsti neatceros.. Nu jau kādus 10 gadus pensijā.
22.10.2018 20:28
*zinātājs
 Kas tad to vairs var zināt, kā tur bija! Fotogrāfijās jau arī visa taisnība nav.
23.10.2018 08:49
*reālists
 Šodien atliek teikt visu cieņu fotogrāfam Eduardam Kraucam, kurš no 1936.līdz 1940.gadam >četrus gadus <iemūžinājis Ķeguma hidroelektrostacijas celtniecības gaitu, kas bija pirmā Latvijā!
Vēl izmantojis samērā sarežģītu foto tehniku – stikla plates. Tāpēc kolekcija ir līdz šim vienīgā Eiropā zināmā kāda būvobjekta celtniecības tik vērienīga foto dokumentācija.
23.10.2018 21:09
*!!!
 Šodien katrs āmurs kam nav slinkums kaut ko fočē...
Bet kāds ir sausais atlikums priekš savas ģimenes vai Latvijas vēstures, a?
23.10.2018 21:13
Piedalīties diskusijā:
Vārds:
Adresāts:
Visual CAPTCHA
Ievadiet drošības kodu: *





  Copyright © jekabpilslaiks.lv 2005-2019.g.
Mājas lapu izstrāde. 2005.g. (support@jekabpilslaiks.lv)


Portālā jekabpilslaiks.lv publicētie materiāli ir aizsargāti saskaņā ar Latvijas Republikas Autortiesību likumu. Jebkura jekabpilslaiks.lv publicēto materiālu kopēšana, modificēšana, uzglabāšana, arhivēšana un pilnīga vai daļēja publiskošana bez SIA “Vidusdaugavas televīzija” rakstiskas atļaujas ir kategoriski aizliegta.
Ja netiek ievēroti augstāk minētie noteikumi, tiek uzskatīts, ka ir pārkāptas autora tiesības un atkarībā no pārkāpuma rakstura vai sekām pārkāpējs saucams pie likumā noteiktās administratīvās vai kriminālās atbildības.

Komentārus, ierosinājumus un jautājumus sūtiet uz adresi redakcija@jekabpilslaiks.lv

Publicētie materiāli ne vienmēr saskan ar redakcijas viedokli. Par rakstos publicēto materiālu saturu atbild raksta autors. Redakcija neatbild par lietotāju komentāriem, forumā ievietotajiem ziņojumiem. Par reklāmas materiālu un sludinājumu saturu atbild to iesniedzējs.
Atslēgvārdi: Jēkabpils, Jēkabpils ziņas, Jēkabpils rajons, jaunumi, forums, sludinājumi, foto galerija, reklāma.
Lapas apstrādes laiks: 0.01084 sek.

Cienījamais lietotājs, Jekabpilslaiks.lv izmanto sīkfailus lai uzlabotu vispārējo pakalpojumu kvalitāti. Turpinot lietot portālu, jūs apliecināt, ka piekrītat mūsu Privātuma politikai, kā ari sīkdatņu izmantošanai. Es saprotu